T'han cancel·lat un vol? Ets afectat per la vaga d'una companyia aèria durant les vacances?
Coneix els teus drets!
Si us cancel·len el vol o patiu un retard de més de cinc hores teniu dret a atenció, dret al reemborsament del bitllet o transport alternatiu fins al destí final i dret a una compensació econòmica (segons el Reglament Europeu (CE) 261/2004)
Tingueu present que us han d'oferir informació, atenció i assistència (menjar, begudes, allotjament, sistemes de comunicació gratuïts i desplaçaments), si escolliu un transport alternatiu, i que aquest transport ha d'arribar al destí final el més aviat possible. En el cas de que opteu pel reemborsament dels diners, aquest ha d'efectuar-se durant els següents set dies a la cancel·lació.
En cancel·lacions i retards de tres hores o més us poden compensar entre 250 i 600 euros, en funció de la distància del trajecte, excepte que us avisin amb una antelació mínima de dues setmanes o estiguin motivades per causes extraordinàries (inestabilitat política, causes meteorològiques extraordinàries, vaga que no hagi estat convocada amb anterioritat a la data prevista de sortida del vol) o si se us informa amb una antelació mínima de set dies i a la vegada us ofereixen un vol alternatiu que us permeti arribar al destí amb menys de dos hores de diferència respecte l'hora prevista.
Si degut a una cancel.lació d'un vol es perd la connexió d'un altre vol reservat dintre d'un paquet turístic, l'agent de viatges és qui ha de gestionar i assumir el cost dels nous bitllets fins a arribar al destí.
Si creieu que se us ha vulnerat algun dels vostres drets com a usuaris de transport aeri, demaneu el full de reclamació al taulell de la companyia aèria a l'aeroport o reclameu a l'empresa (a través d'un formulari web, d'un correu electrònic, o bé per telèfon demanant sempre el número d'incidència). Si en trenta dies no heu obtingut una resposta o aquesta no ha estat satisfactòria podeu fer una sol·licitud de reclamació a través de l'OMIC , adjuntant la documentació acreditativa (bitllets, tiquets de les despeses, etc., i la reclamació prèvia a la companyia aèria).
El Tribunal de Justicia de la Unión Europea (TJUE) va dictar recentement que una vaga organitzada pel personal d'un transportista aeri no és una circumstància extraordinària que pugui eximir a la aerolínia de complir amb la seva obligació de compensar econòmicament als passatgers que hagin patit cancel.lacions o retards.
Us recordem que els incompliments del Reglament CE 261/2004 també es poden denunciar davant l'Agència Estatal de Seguretat Aèria (AESA), sempre i quan no faci més d'un any que s'hagi interposat la reclamació prèvia a la companyia. A més a més, gràcies a l'acreditació d'AESA com a entitat RAL, les decisions que dicti l'Agència seran vinculants per a les companyies aèries. Si passat un més des de la resolució, la companyia aèria no cumpleix amb la decisió d'AESA els passatgers prodran instar l'execució de la resolució davant els tribunals ordinaris.
+informació: