Menú

Dia Mundial de les Persones Consumidores

A l'OMIC aprofitem el 15 de març, Dia Mundial de les Persones Consumidores per presentar les dades de la memòria de l'any 2023, unes dades que avalen que l'OMIC continua sent un servei públic municipal de referència en matèria de defensa dels drets de les persones consumidores a Vilanova i la Geltrú. 

L'OMIC, forma part de la Xarxa Local de Consum (XLC), agrupació voluntària d'ens locals, que neix a proposta i amb el suport de la Diputació de Barcelona, amb la pretensió de millorar de forma continuada els serveis municipals de defensa de les persones consumidores i usuàries. 

Durant el 2023 s'han gestionat 1.824 accions de consum, d'aquestes accions, 823 han sigut reclamacions i 904 han estat consultes ateses al Servei d'Informació i assessorament. D'aquestes accions, se n'han resolt 1.262, i 205 s'han resolt amb rescabalament.

El rescabalament aconseguit que s'ha retornat a la butxaca de les persones consumidores durant l'any ha sigut de 121.951 euros. A més a més, s'han gestionat 54 denúncies41 sol·licituds d'arbitratge i  12 queixes.

Cal destacar, també, que el grau de satisfacció a les enquestes pel que fa a l'atenció rebuda amb el servei és d'un 9,26 sobre 10.

Pel que fa als sectors més reclamats els subministraments bàsics (llum, gas i aigua) encapçalen la llista, seguit de les incidències relacionades amb comerç en establiments i fora d'establiments i en tercer lloc, les empreses de telefonia

A l'OMIC també fem activitats orientades a sensibilitzar en el consum responsable. Al 2023 hem fet 21 tallers a 9 centres educatius de la ciutat, que han arribat a 543 alumnes. A més a més, s'ha continuat amb la col·laboració amb les biblioteques municipals, on s'han fet una hora del conte adreçada a infants i les seves famílies amb l'objectiu de sensibilitar vers un consum conscient i responsable. Cal destacar la consolidació del programa de ràdio sobre consum a Canal Blau ràdio i la col·laboració amb el Servei d'Economia Social i Solidària, amb el qual es va col·laborar per organitzar una xerrada sobre ciberfrau, amb la participació de l'Associació d'Usuaris Financers.

No us perdeu el podcast del tema del dia a Canal Blau ràdio d'aquesta setmana,  trenta minuts de programa dedicats a parlar sobre els resultats de la memòria d'enguany i, sobretot, no us perdeu aquest dissabte, l'hora del conte a la Biblioteca Joan Oliva, un conte pera infants a partir de 4 anys, en el qual, a través de les aventures de la rateta Arbequina, descobrirem el valor de l'economia circular.

El consum responsable és a prop teu

Amb el lema “El consum responsable és a prop teu” la campanya d'enguany del Dia Mundial del Consumidor reivindica el consum de proximitat com una pràctica més conscient i sostenible. Davant la proliferació de les grans superfícies i les compres per internet que des de la pandèmia no han parat de créixer, la campanya institucional d'enguany reivindica el poder transformador de les accions de consum quotidianes.

La decisió d'on, què i com comprem té conseqüències directes de caràcter social, econòmic i mediambiental. El consum de proximitat és més sostenible ja que escurça distàncies, redueix desplaçaments i redueix l'ús de plàstics i embolcalls. A més, teixeix vincles entre la comunitat i reforça el sentiment de pertinença i millora la seguretat i tranquil·litat dels carrers dels municipis. També genera riquesa local a les economies dels municipis.

Prova d'aquests beneficis del consum de proximitat és la baixa conflictivitat que genera. Només el 6% de les reclamacions presentades als serveis públics de consum de la demarcació de Barcelona provenen del comerç de proximitat. A més, del nombre baix de reclamacions, quan n'hi ha, aquestes se solen resoldre de manera ràpida i per vies senzilles com l'arbitratge i la mediació.

T'ha sigut útil aquesta pàgina? Si No
Les teves valoracions ens serveixen per millorar
Moltes gràcies per la teva col·laboració
Utilitzem cookies per garantir-vos una millor experiència al web. Si continueu navegant, entendrem que n'accepteu el seu ús. Més informació D'acord