El Codi de Consum de Catalunya parla de consum quan es donen les següents condicions:
-Hi ha una relació de consum (comercialització de béns i/o prestació de serveis) entre, d'una banda, empresaris, intermediaris o l'Administració com a prestadora de serveis i, d'altra banda, les persones consumidores.
-Aquesta relació inclou: la informació, l'oferta, la promoció, la publicitat, la comercialització, la utilització, la venda, i el subministrament de béns i serveis, i també les obligacions que se'n derivin.
No són temes de consum:
Conflictes laborals, drets civils, temes de convivència entre veïns i/o comunitats de propietaris, relacions amb l'administració pública, o quan un tema de consum estigui en procés de resoldre's per la via judicial o pugui esdevenir una qüestió penal.
Per a temes de convivència entre veïns podeu contactar amb l'Oficina de Mediació Comunitària i, per a aquells temes on estigui involucrada l'administració municipal podeu contactar amb la Defensora de la Ciutadania.
Tenen la consideració de persona consumidora les persones físiques o jurídiques que comporen un producte o contracten un servei, en un àmbit aliè a una activitat empresarial o professional. A Catalunya, però, els drets i les obligacions del Codi de Consum també s'apliquen als treballadors autònoms i les microempreses quan contracten serveis bàsics (submnistrament d'aigua, llum, gas, telèfon, internet).
Les relacions de consum s'han de fonamentar en la bona fe i l'equilibri de posicions jurídiques entre l'empresa i les persones consumidores. Això comporta que no es puguin dur a terme pràctiques comercials deslleials o abusives ni tampoc incloure clàusules abusives als contractes.
Els drets que atorga el Codi a les persones consumidores tenen el caràcter de dret bàsic, són objecte d'una protecció especial i són irrenunciables, de manera que és nul qualsevol pacte que els exclogui. Els drets que protegeix el Codi de Consum són:
-Dret a la protecció de la salut i la seguretat.
-Dret a la protecció dels interessos econòmics i socials.
-Dret a la indemnització i reparació dels danys.
-Dret a la protecció jurídica, administrativa i tècnica.
-Dret a la informació, l'educació i la formació.
-Dret a la representació, consulta i la participació.
-Drets lingüístics.