Tenen la consideració de persona consumidora les persones físiques o jurídiques que comporen un producte o contracten un servei, en un àmbit aliè a una activitat empresarial o professional. A Catalunya, però, els drets i les obligacions del Codi de Consum també s'apliquen als treballadors autònoms i les microempreses quan contracten serveis bàsics (submnistrament d'aigua, llum, gas, telèfon, internet).
Les relacions de consum s'han de fonamentar en la bona fe i l'equilibri de posicions jurídiques entre l'empresa i les persones consumidores. Això comporta que no es puguin dur a terme pràctiques comercials deslleials o abusives ni tampoc incloure clàusules abusives als contractes.
Els drets que atorga el Codi a les persones consumidores tenen el caràcter de dret bàsic, són objecte d'una protecció especial i són irrenunciables, de manera que és nul qualsevol pacte que els exclogui. Els drets que protegeix el Codi de Consum són:
-Dret a la protecció de la salut i la seguretat.
-Dret a la protecció dels interessos econòmics i socials.
-Dret a la indemnització i reparació dels danys.
-Dret a la protecció jurídica, administrativa i tècnica.
-Dret a la informació, l'educació i la formació.
-Dret a la representació, consulta i la participació.
-Drets lingüístics.